Tagline

A Blog About Traveling Around The World From The Lens and Eyes of A Malaysian-Muslim Woman

Select Your Preferred Language


Select Your Preferred Language
BAHASA MELAYU | ENGLISH

Jadilah Rakan Kembara Naramas Aman ~ Sila daftar di sini

Adsense



Rabu, 11 Januari 2012

Danau Toba | 4 : Makanan Halal dan Shopping

Makan halal wajib bagi orang Islam. Untuk mendapatkannya di sekitar Danau Toba tidaklah sukar.


Di Tigaraja berhampiran jeti Danau Toba terdapat beberapa rumah makan halal dan kita boleh memilih untuk makan di mana yang kita suka. Kami pilih makan di Islam Murni dengan juadah yang sesuai dengan selera. Tempe goreng, ayam goreng, ikan masin, kari ayam, gulai udang dan sayur kangkung segera dihidang apabila kami sampai.

Kami pergi window shopping di pekan Tigaraja. Tetapi peniaganya tidak peramah seperti di Tomok atau Ambarita. Mereka buat "derk" bila kami masuk. Selepas window shopping di Tigaraja, kami singgah minum jus alpokat di salah sebuah kedai Islam di sini. Tapi jus alpokat ini kurang sedap kerana buah avocadonya sudah terlampau masak dan tidak segar lagi.

Di bahu jalan ada banyak orang menjual buah-buahan seperti durian, manggis dan mangga telur. Ia disusun elok dan rapi. Saya beli sekilo mangga telur dan sekilo manggis. Kami makan di hotel. Mangga telurnya manis macam mangga telur yang biasa kita makan di Malaysia. Tetapi manggisnya banyak yang kematu dan busuk. Kami tak puas hati kerana sepatutnya peniaga itu tak jual buah begini. Elok dibuang saja. Dalam agama kitapun menjual buah-buah yang busuk dilarang.


Satu lagi rumah makan halal ialah di Istana Minang di Parapat. Ia menyediakan makanan Minang seperti masak lemak nangka, terung berlado, ubi kentang goreng berlado, ikan talapia masak lemak, kangkung goreng, pecal, ayam goreng, pucuk ubi rebus dan sambal terasi.

Rumah makan ini mempunyai musalla dan tandas yang bersih.

Rumah makan ini juga ada menjual ikan air tawar kering untuk dibawa pulang. Saiz ikan ini kecil-kecil, anak-anak ikan agaknya. Sayapun belilah sepaket. Ikan kering ini boleh terus dimakan. Sedap juga ikan kering ni.


Kami makan malam di hotel Niagara. Kami perlu datang serentak kerana ia dihidang secara hidangan. Hotel ini menyediakan lauk-pauk seperti ikan talapia goreng, sayur kangkung goreng, rendang daging dan ayam goreng. Sedap. Tapi ikan goreng di sini keras kerana digoreng lama. Saya lebih suka ikan goreng yang lembut.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kini giliran anda pula untuk memberi pandangan/ulasan.

Ulasan tanpa nama akan dipadamkan.